کلینیک آرمان حیات با 20 سال تجربه...با بکارگیری انواع روشهای سم زدایی سرپایی و بستری وبکارگیری کادر مجرب روانشناسی و مددکاری  صدها بیمار را به خود,خانواده و جامعه  باز گردانده ایم لذا با تجربه دودهه فعالیت امیدواریم قدمی هرچند کوچک در انجام رسالت خود برداریم

صفحه‌ی اصلی

کارت دیجیتال

اینستاگرام

درمان و مشاوره

مواد اعتیاد آور

نوروفیدبک

مقالات

گالری

درباره ما

تماس با ما

چگونه بهترین مرکز تخصصی درمان را انتخاب کنیم؟

هدف ما از درمان افزایش کیفیت زندگی بیمار می باشد

ثبت نام
نظر بروسلی درباره خودسازی و تفاوت مهم بین غرور و عزت نفس
"هرچه احساس تعهد و قدرت در خود کمتر باشد ، ضرورت غرور بیشتر می شود. هسته اصلی غرور ، انکار خود است. "
انتخاب مغز ، ماریا پوپووا
آنا دیور اسمیت در گفتگوی ارزشمند خود به هنرمندان جوان نوشت "عزت نفس واقعی ادغام یک ارزش درونی با چیزهای موجود در جهان پیرامون شماست" ،. اما چگونه یک شخص می تواند بر پیچیدگی های آن تجمیع تسلط داشته باشد؟ این همان چیزی است که بروس لی ، هنرمند رزمی ، فیلسوف و فیلمساز افسانه ای چینی-آمریکایی (27 نوامبر 1940 - 20 ژوئیه 1973) در یکی از قطعات جمع آوری کرده است. هنرمند زندگی (کتابخانه عمومی) - خلاصه ارزشمندی از نامه های خصوصی ، یادداشت ها ، مقاله ها و شعرهایی که قبلاً هرگز منتشر نشده اند و همچنین منشأ استعاره معروف او برای مقاومت هستند.

لی در مقاله ای با عنوان "دولت پرشور ذهن" می نویسد:ما فقط وقتی دیگران را ببینیم می توانیم از طریق دیگران ببینیم. عدم خودآگاهی باعث سادگی ناپختگی ما می شود. روحی که خودش را کدر می داند. […]
برای اینکه از آنچه هستیم متفاوت شویم ، باید از آنچه هستیم آگاهی داشته باشیم .با این وجود قابل توجه است افرادی که از خود ناراضی هستند و بیشتر خواهان هویت جدید هستند ، کمترین خودآگاهی را دارند. آنها از خود، ناخواسته دور شده اند و از این رو هرگز نگاه خوبی به آن نداشته اند. نتیجه این است که ناراضی ترین افراد نه می توانند تقلید کنند و نه به تغییر واقعی درونی دست یابند. آنها ساده هستند و خصوصیات ناخواسته آنها از طریق تمام تلاشها برای خود-نمایش سازی و تغییر شکل در خود باقی می ماند.

لی استدلال می کند، عدم خودآگاهی ما باعث می شود که به دیگران نگاه کنیم تا به ما بگویند ما کی هستیم. (یادگیری انجام ندادن کاری یکی از سخت ترین و مهمترین درسهای زندگی است.) وی انگیزه زیاد و در عین حال عمیق انسانی را برای انطباق مهم می داند: ما به آنچه از آن تقلید می کنیم ایمان بیشتری نسبت به آنچه که از خودمان منشا می گیرد داریم. ما نمی توانیم استنباط مطلقی از چیزی که در درون ما ریشه دارد داشته باشیم. تکان دهنده ترین احساس ناامنی ناشی از تنها ایستادن است. ما وقتی تقلید می کنیم تنها نیستیم. بنابراین بسیاری از ما همان چیزی هستیم که دیگران می گویند. ما خودمان را عمدتاً با شنیدن حرف می شناسیم. با تکرار مراقبه به یادماندنی (آنا نین در مورد شخصیت و مسئولیت شخصی )، لی اشاره می کند که این گرایش همان چیزی است که تعصب به آن طعمه میزند:
اشتیاق نیرومندی در اکثر ما وجود دارد که خود را ابزاری در دست دیگران بدانیم و بنابراین خود را از مسئولیت کارهایی که ناشی از تمایلات و انگیزه های مشکوک خودمان است ، رها می کنیم. قوی و ضعیف هم در درک با هم برابرند. اما دومی بدخواهی خود را در سایه اطاعت پنهان می کنند. آنها بی ادبانه رفتار می کردند زیرا مجبور به اطاعت از دستورات بودند. نیرومندها نیز با اعلام خود به عنوان ابزار برگزیده قدرت بالاتر( خدا) ، برای تغییر تاریخ ، سرنوشت ، ملت ها یا بشریت ، عمل می کنند.
اثر هنری از "الیویه تالک "بنام لوئی اول شگفت انگیز ، پادشاه گوسفندان. اشاره به این دارد.
لی بیان می کند که درک غلط ما درباره ارزشمندی خود ، ریشه در یک اشتباه بین غرور و عزت نفس است. وی تفاوت اساسی این دو را بررسی می کند: غرور یک احساس ارزش است که از چیزی حاصل می شود که بخشی از ما نیست ، در حالی که عزت نفس از پتانسیل ها و دستاوردهای خود ما ناشی می شود. ما وقتی خود را با یک خود خیالی ، یک رهبر ، یک هدف مقدس ، یک مجموعه جمعی از داشته ها شناسایی می کنیم ، افتخار می کنیم. در غرور ترس و عدم تحمل وجود دارد؛ بدون احساس و سازش ناپذیر است. هرچه تعهد و قدرت در خودمان کمتر باشد ، ضرورت غرور بیشتر است. هسته اصلی غرور ، خود پس زدن است. لی یادآور می شود ، ما نیازمند به ارزیابی خود برای شناسایی استعداد هایمان هستیم تابه احساس واقعی ارزشمندی دست بیابیم. (اینجا ایده اپیکتتوس که خود بازبینی با مهربانی اعمال می شود ، به ذهن خطور می کند ). و سپس برای تحقق آنها سخت تلاش می کنیم. این انگیزه هدفمند برای تحقق بخشیدن به خود ، که در هیچ کجا به زیبایی نامه های توماس ولف به مادرش بیان نشده است ، منبع واقعی عزت نفس است. لی می نویسد: اقدام به عمل راهی بلند برای اعتماد به نفس و عزت نفس است. در جایی که در باز باشد ، تمام انرژی ها به سمت آن سرازیر می شوند. این به راحتی برای بیشتر افراد پیش می آید و پاداش های آن ملموس است.با این حال عزت نفس یک چیز ثابت نیست که باید به دست آورد بلکه یک حس پویا است که باید به طور مداوم پرورش یابد:حفظ عزت نفس یک کار مداوم است که از تمام توان و منابع داخلی فرد بهره می گیرد. ما باید ارزش خود را ثابت کنیم و هر روز وجود خود را از نو بسازیم.

در حالی که احساسات در دوران تیراندازی های بی نظیر و بدخواهی جمعی ما بسیار تندتر است ، لی می داند که در غیاب آن ، جانشینان واهی عزت نفس چگونه اغواگر می شوند: وقتی به هر دلیلی عزت نفس غیرقابل دستیابی باشد ، فرد خودمختار به موجودی کاملاً مستعد انفجار تبدیل می شود. او از یک خود متعهد دور می شود و به دنبال غرور می رود .( جایگزین انفجاری عزت نفس). ریشه همه آشفتگی ها و آشفتگی های اجتماعی در بحران عزت نفس فردی است و تلاش های بزرگی که در آن توده ها به راحتی با هم متحد می شوند اساساً جستجوی غرور است.


مترجم:دکتر حمید محمدزاده